FANDOM

Quotation1 Ett hästspel online fullt av äventyr! Quotation2
Starstable.com
Star Stable Online
SSO
Speltitel Star Stable Online
Originaltitel Star Stable Online
Spelserie Okänt
Föregångare Starshine Legacy-spelen, Star Academy-spelen och Star Stable-spelen.
Uppföljare Okänt
Utgivningsår 2011
Utgiven i Okänt
Språk Svenska, Engelska, Franska, Norska, Spanska, Tyska, Ryska, Holländska, Polska, Ungerska, Italienska, Portugisiska, Danska, Finska
Utgivare Star Stable Entertainment
Utvecklare Pixel Tales
Genre MMORPG, Fantasy
Spelare Okänt
Format Microsoft Windows, Mac
Spelmotor Okänt
Media Nedladdning
Systemkrav Okänt
Producent Okänt
Författare Okänt
Leveldesign Okänt
Karaktärsdesign Okänt
Ljuddesign Okänt
Grafikdesign Okänt
Animation Okänt
Programmering Okänt
Speldesign Okänt
Internetsida Starstable.com
Star Stable Online, även känt som Star Stable och SSO, är ett hästinriktat MMORPG utvecklat av Star Stable Entertainment. Från och med juni 2017 har spelet över 10 miljoner registrerade spelare.[citation needed]

Handling

Quotation1 Legenden säger att Jorvik en gång var en livlös klippa i ett mörkt och kallt hav då en stjärna föll ner från himmelen.

Vid nedslaget uppstod en svag glöd och ur den sprang en flicka till häst fram. Hon red majestätiskt över havsytan som blev lugn och stilla. I sin högra hand höll hon ett ljus.

Flickan och hennes häst nådde fram till den döda ön och i dess mitt satte de ner ljuset. Omedelbart började livet sprida sig och det som varit kallt och mörkt blev varmt och ljust.

Jorvik har alltid haft ett speciellt band till de hästar som lever där och vissa säger att de är öns själ.

Du har kommit till Jorvik for att spendera sommaren på Moorlandstallet for att arbeta och ta hand om en egen häst. Etter sommaren hoppas du bli antagen till Jorviks Hippologiska Institut, vilket skulle betyda att du började ett nytt liv här på ön, ett liv fyllt av hästar och äventyr.

Legenden berättar att i en tid av förtvivlan och mörker så ska en flicka till häst återigen komma med ljus och hopp till de som tror att allt är förlorat.

Är du den flickan? Quotation2

Prolog, Star Stable Online

Spelets handling är lätt baserad på Starshine Legacy-spelen, Star Academy-spelen, Star Stable-spelen, men utspelar sig i sin egen kontinuitet. Spelet tar plats runt 2 år efter Ödesryttarna.

Spelarkaraktären kommer till Moorlandstallet för att där spendera sommaren på ett av stallets ridläger. Hennes mål är att efter sommaren bli accepterad till Jorviks hippologiska institut och bosätta sig på Jorvik. Medan spelaren bygger upp sitt rykte med Jorviks befolkningen och börjar göra sig ett namn i området börjar mystiska saker hända och Fripp tillsammans med Ödesryttarna ber om spelarens hjälp. Garnok håller på att resa sig igen med hjälp av den mystiske Mr Sands och Mörkerryttarna. Fripp och Aideens Beskyddare utbildar spelaren i de magiska kunskaper som ska hjälpa dem att rädda Jorvik.

Övriga funktioner

Star Stable Trailer 2012

Star Stable Trailer 2012

Områden

Huvudartikel: Spelkarta#Star Stable Online
..3.8

Spelkarta

I Star Stable Online finns det flera olika områden som spelaren kan utforska. Områdena öppnas upp för spelaren allt eftersom denne kommer upp i högre level.

Silverglade

Huvudartikel: Silverglade

Silverglade är det området i spelet som spelaren först får tillgång till. Det är ett stort område med många gröna fält. Området är spelet äldsta och innehåller bland annat Moorland, Silvergladebyn, Valedale och Firgrove.

Gyllenåsarnas dal

Huvudartikel: Gyllenåsarnas Dal

Spelaren kan tidigast få tillgång till Gyllenåsarnas dal vid level 12. I området råder det en form av evig höst och de flesta träden i området bär gyllene blad. I området ligger bland annat Västkobbens FiskebyFågelskrämsåsen, Jaspers Pumpafarm och Kittelkärr. Områdets släpptes först 2012-06-05.

Skördebygden

Huvudartikel: Skördebygden

Spelaren kan tidigast få tillgång till norra Skördebygden vid level 5. I området ligger bland annat Jorvikstallet, Jarlaheim och De glömda hedarna. Området innehåller många gårdar och olika fält och släpptes först 2013-10-23.

Den Gömda Dinosauriens Dal

Huvudartikel: Den Gömda Dinosauriens Dal

Spelaren får kan tidigast få tillgång till Den Gömda Dinosauriens Dal vid level 15. I området råder en evig vinter och spelarens hästar kan påverkas negativt av den starka kylan. Köldtåliga hästar blir inte påverkade av kylan, men övriga hästar presterar till 85% av sin originala förmåga. Den Gömda Dinosauriens Dal släpptes till Star Stable Online 2014-11-19.

Epona

Huvudartikel: Epona

Spelaren får kan tidigast få tillgång till Epona vid level 16. Miljöerna i Epona liknar till viss del norra Skördebygdens, men området innefattar också ny och egen grafik. Epona släpptes till Star Stable Online 2015-11-18.

Sydhovens Halvö

Huvudartikel: Sydhovens Halvö

Spelaren får kan tidigast få tillgång till Sydhoven vid level 7. Inom området ligger bland annat Sydhovens Gård. Området är klippigt och öde, med mycket öppen landskap. Sydhoven släpptes till Star Stable Online 2016-04-20.

Jorvik City

Huvudartikel: Jorvik City

Jorvik City är Jorviks huvudstad. Spelaren får kan tidigast få tillgång till Jorvik City vid level 9. Spelaren kan komma till området via buss; det går dock inte att ta med sin häst. Det 3 platser öppna i staden: Aideen's Plaza, Governor's Fall och Pir 13. Jorvik City släpptes 2016-12-07.

Mistfall

Huvudartikel: Mistfall

Spelaren kan tidigast få tillgång till Mistfall vid level 12. Mistfall är området som ligger mellan Jorbergen och Jorvik City. Området släpptes till Star Stable Online i onsdagsuppdateringen 2017-12-13.

Utveckling

Spelets design tog en radikal vändning under arbetet. Från början var spelet menat att ge känslan av att spelarkaraktären sågs från ett långt avstånd snett uppifrån om man dömer från screenshots från den tiden. Designen utvecklades och spelet blev mer istället som en nyversion av Star Stable, med samma grafiska grunddesign. Bildspelet intill visar fyra bilder från SSO's originalformat, och två bilder som visar hur Silvergladebyn såg ut innan den var fullt utvecklad.

Likheter med tidigare spel

Starshine Legacy

Huvudhandlingen i spelet är som en fortsättning på historien från Starshine Legacy-spelen och verkar ta vid några år efter det att Episod 4 avslutades. Ett flertal av karaktärerna från spelserien återkommer och även några av spelseriens platser går att återfinna i en nyversion i Star Stable Online.

Star Academy

Affischer från spelen går att hitta både i Café Pinta och i Jarlaheim. Det har vid tillfällen också pratats om Lisas liv som artist. En nyare version av Leonardo's glassbar kan hittas i Governor's Fall i Jorvik City. Några få karaktärer från serien kan också hittas i Star Stable Online.

Star Stable

Än så länge finns tre platser i New Jorvik som är nästintill identiska med de i Star Stable: Höstryttaren. Dessa är Valedalebyn, Firgrovebyn och Jorvikstallet. Designen har ändrats i både byarna och stallen, men grunden och namnen är densamma. Spelkartan påminner mycket om den från Höstryttaren.

Bildgalleri

Katt Ett bildgalleri finns tillgängligt för
Star Stable Online.

Trivia

  • Den första svenska spelserven, Air Star, öppnades för första gången för allmänheten 2011-09-26.
  • Star Stable Online har byt logga två gånger.

Jorvik-spelen
Starshine Legacy: Episod 1Episod 2Episod 3Episod 4
Star Academy: Audition!Showtime!Breakthrough!Starstruck!
Star Stable: HöstryttarenVinterryttarenVårryttarenSommaryttaren
MMORPG: Star Stable Online
Mobilspel: Star Stable My Friends and HorsesStar Stable Horses

Starta en diskussion Diskussioner om Star Stable Online

  • Idéer till SSO

    41 meddelanden
    • asså jag har jätte många ideer men det är svårt att få upp alla, men t.ex: att kunna gå baklänges med hästen, liksom nu när man le...
    • Jag önskar att man köper en helvit häst (asså det kan vara överallt bara en vit häst som redan fins) och så får man disaina ...
  • Hjälp

    • Behöver hjälp med nya huvuduppdragen! Man ska ta n portal till Stenhuggarens Valv, ett storrt ställe där Conrad står. Gjorde uppdragen d...