FANDOM

Quotation1 Låt mörkret dra bort... Låt oss visa dem att kärlek och vänskap är starkare än illvilja och hat. Quotation2
Lisa
Lisa Peterson
Lisasso
Framträdanden
Första
framträdande

Starshine Legacy: Mysteriet med Ödesryttarna

Spel-
framträdanden
Framträdanden
i andra medier
Allmänt
Ålder
Kön

Kvinna

Födelseplats

Texas, USA

Boplats

Godset Silverglade (SSO)

Familj
  • Grekisk stjärn ryttare (tidigare inkarnation)
  • En av de försvunna flickorna (förra inkarnation)
  • Mr Peterson (far)
  • Mrs Peterson (mor, avliden)
Yrke

Musiker

Häst

Starshine

Karaktärsdrag
Lojalitet

Aideens Beskyddare(SSO)

Favoritmat

Tacos al Pascor

Gillar

Musik, westernridning, Starshine

Ogillar

Dark Core

Färdigheter

Stjärnans Cirkel Westernridning

Lisa Peterson är en av Ödesryttarna och har stjärnans symbol. Hon är huvudpersonen i Starshine: Episod 1 tillsammans med hästen Starshine.

Spoilervarning!
Den här artikeln innehåller spoilers. Läs vidare på egen risk!

Starshine Legacy

Mysteriet med Ödesryttarna

Lisastarshine

Lisa i Starshine Legacy

I spelets första nivå är Lisa, tillsammans med sin pappa, nyinflyttad i Jorvik och ska klara sin första dag i skolan. Men för att få sitt schema och sitt skåp måste hon få tag på skolans vaktmästare. Genom lite hjälp från tre andra flickor, Anne, Alex och Linda, lyckas Lisa lösa uppgiften, men i slutändan står hon med Lindas nycklar i handen och för att lämna tillbaka dem åker hon till Jorviks ridskola, där Linda har sin häst Meteor. Lisa har inte ridit på många år efter en ridolycka, men känner ett slags band

till den sjuka hästen Starshine. Ägaren Herman låter henne rida hästen, och det visar sig att Lisas blotta närvaro botar Starshine från sin mystiska sjukdom. Men Mr Sands, en speciell man som på något sätt alltid finns i krokarna, verkar ha en negativ inverkan på hästen och Starshine faller åter i sin djupa sjukdom. Linda ringer Lisa från skolans bibliotek, där hon hittat information om Mr Sands, och Lisa skyndar dit. Det visar sig att Mr Sands verkar vara över hundra år gammal och har någon slags koppling till företaget Dark Core. Efter en stund får Lisa ett nytt telefonsamtal - Starshine är stulen!

Hemligheten på Pine Hill

Lisas första framträdande äger rum precis innan Linda ska hoppträna MeteorLinda frågar om Lisa vill följa med henne till Pine Hills Herrgård för att ta reda på mer information. Lisa tackar ja, men när Linda och Meteor kommer dit får hon ett sms om att Lisa är fast i växthuset inne i byggnaden.

Linda tar sig in och flickorna ska precis rida därifrån när de hör att en bil kommer. Det visar sig att det är Mr Sands och hans kumpaner som stannat strax utanför huset i herrgården. Linda och Lisa får höra att de planerar att skada Herman som är ensam i Jorvikstallet.

Flickorna är tvungna att skynda sig hem med hästarna innan bilen anländer till Jorvikstallet.

Linda och Lisa hinner precis fram och de samlas senare inne i Jorvikstallet med Herman för att prata och undgå Mr Sands män.

Lisa var också närvarande under Lindas hopptävling med Meteor.

Legenden om Pandoria

Lisa tipsar Anne att fråga Linda om hjälp för att ta sig in i biblioteket. Sen hjälper hon tillsammans med Alex Anne att få bort Jessica från podiet så att Jessica inte kan förstöra Annes bilder. Lisa är även med och ser på då Anne visar upp sig i stallet för Derek och försöker sedan hela Concorde då han blivit sjuk. Hon misslyckas dock och hävdar att det inte känns som om Concordes själ är riktigt närvaradne. Hon råder Anne att ta sig till den heliga skogsgläntan.

När Anne sedan återvänder från Pandoria till stallet är Lisa där. Hon häger med Anne ut till de andra tjejerna och diskuterar Dereks bilder med dem. Hon är även närvarande under Annes dressyrtävling. 

Dark Cores mörka gåta

Lisa pratar med de andra flickorna när de möts på Jorvikstallet om att Alex lillebror har försvunnit, de pratar sedan också med Herman. När Alex har tagit tillbaka Lindas böcker från Dark Core-arbetarna ringer Lisa Alex och berättar att hennes pappa blivit tvungen att ta sig till Garnok-projektet. Efter att James är tillbaka är Lisa med de andra flickorna när de alla får en syn som visar Mr Sand som förstör Ödesryttarnas sigill i Pandoria. Lisa tar sig sedan in i Pandoria med Tin-Can för att förstöra sitt eget sigill. Lisa är också med i den Hemliga Nivån som låses upp i slutet av spelet.

Star Stable

Höstryttaren

Lisa håller i ett distanslopp vid den gamla väderkvarnen. En häst av rasen Engelskt fullblod står bredvid henne.

Vinterryttaren

Lisa håller i ett terränglopp nära Cape Point-stallet.

Vårryttaren

Lisa är dressyrtränare vid Shoreline-paddocken.

Sommarryttaren

Lisa håller i ett terränglopp genom Castle Swamp.

Star Academy

Huvudartikel: Lisa (Star Academy)

Ödesryttarna

Jorvik kallar

Legenden vaknar

Star Stable Online

Lisa-1

Lisas avatar i SSO

Lisa har efter sina framgångar i Star Academy-skolan varit ute på en flera år lång rockturné och har under den tiden varit i stortsätt onåbar. Turnén är nu dock slut och Alex har utan resultat sök henne. Herman hävdar dock bestämt att Lisa har varit i Jorvikstallet och hämtat ut Starshine. Efter det har ingen sett henne. Justin berättar att hon finns i Grådaggsbergen. Spelaren hittar sedan Lisa i en pandorisk spricka på Grådaggsbergen. Lisa sitter dock fast där men med hjälp av Starshine, spelaren och Linda kommer Lisa ut ur sprickan. I ett senare uppdrag hjälper Lisa spelaren att väcka urträdet Sovande änkan genom att spela på Aideens harpa.

Biografi

Journalanteckningar

Första inlägget

"Lisa är Ödesryttare i Stjärnans cirkel och rider på hästen Starshine.

För två år sen flyttade Lisa till Jorvik från Texas när hennes pappa fick jobb på en av Dark Cores oljeplattformar. 

Efter att ha träffat de andra Ödesryttarna och räddat Jorvik vände hon uppmärksamheten mot en annan passion: musik! Hon gick på Jorviks stjärnakademi och blev ganska känd inom indierock, och turnerade runt på festivaler. 

Efter sin sista show hoppade hon av bandet och flyttade tillbaka till Jorvik. Kort efter sin återkomst försvann hon. Hur kan någon så cool och känd försvinna i tomma intet?"

Andra inlägget

"Alex hade rätt som oroade sig ... Vi hittade tecken på att Dark Core var ansvariga för Lisas försvinnande!

Fienden använde någon slags magi för att skicka Lisa till Pandoria. För att ta tillbaka henne var vi tvungna att be Den sovande änkan om hjälp, ett av ”urträden” som planterades av Aideen för tusentals år sedan.  

Äntligen kunde Lisa återförenas med Starshine!"

Uppdateringar

  • 2014-04-23: Lisa dök först upp i spelet.
  • 2019-01-23: Lisas utseende uppdaterades.

Etymologi

Lisa är en kortform av kvinnonamnet Elisabeth, som betyder "Gud är fullkomlighet".

Peterson är ett vanligt släktnamn som kommer från "Peters son".

Trivia

  • När Lisa kom till Jorvik i Starstable Legacy: Mysteriet med Ödesryttarna var hon rädd för hästar efter en ridolycka tio år tidigare.
    • Detta nämns i boken att vara på grund av att hennes mamma avled i den.
  • Lisa är den hittills enda Ödesryttaren vars båda föräldrar har nämnts i spelen eller tidningarna.
  • Lisa har ett födelsemärke i form av en stjärna som är identisk med ett födelsemärke som Starshine har.
  • Det nämns i Starshine Legacy att Lisa är född i oxens tecken, alltså mellan 20 april - 20 maj.
    • I NPC-samlingen i SSO stod det däremot tidigare att hon var född den 27 januari (vattuman)
      • Detta ändrades senare till den 9 maj.
  • Om man räknar Lisa som samma karaktär i SSL som i Star Academy är hon den enda karaktären som har varit med i alla Star Academy-spel, alla Starshine Legacy-spel samt alla Star Stable-spel.
  • Förutom Aideen är Lisa den enda kända personen som spelat på Aideens harpa.