FANDOM

JorvikPonies-BuckingDressage

Jorvikisk ponny/Jorvikisk Startponny är en ponnyras som endast finns på Jorvik. Ponnyn dök ursprungligen upp i spelet under onsdagsuppdateringen 2013-08-21 och fick en uppdaterad version i onsdagsuppdateringen 2018-06-27, nästan fem år senare.

Fakta om rasen

Jorvikisk ponny

Ponies

Officiell teaserbild på några jorvikiska ponnyer.

"Den typiska Jorvikiska ponnyn har ett glatt sinne och är en envis, busig och ihärdig häst. Den har kortare ben, lägre mankhöjd och har ofta ett större huvud än de flesta hästar. På grund av sin knubbighet och ringa storlek kan den inte hålla samma vilda tempo som Jorviks andra hästar. Men trots att den inte alltid lämpar sig till att tävla med så är den ändå en mycket populär häst, som med sitt härliga lynne alltid bidrar med att förgylla dagen med glädje åt sin lycklige ägare. Jorvikisk ponny finns i alla möjliga utseenden."

Jorvikisk startponny

"Jorvikponnys rötter går tillbaka till koloniseringen av Jorvik, för flera hundra år sedan, då den spelade en viktig roll när ön befolkades.

Ända sedan dess har de har robusta ponnyerna med sin starka vilja varit med och format Jorviks sällsynta karaktär. Jorvikborna räknar med dem som omhuldade följeslagare, outtröttliga medarbetare och pålitliga gräsklippare. Den här ponnyn tänker självständigt, men är lojal när det gäller.

Genom seklerna har jorvikponnyn korsats med andra raser som islandshäst, shetlandsponny och connemara, för att förfina de egenskaper som gjorde de ponnyerna oersättliga.

Den typiska jorvikponnyn är kort med robusta starka ben och ett kort, brett kors. Den djupa, breda halsen och muskulösa ryggen gör den till en tålig ridponny.

Det som jorvikponnyn saknar i storlek tar den igen i form av ambition och beslutsamhet. Med rätt ryttare kan den här försynta följeslagaren bli en förträfflig tävlingsponny i alla discipliner."

Tillgängliga ponnyer

  • Gå till Bild av Anna Waterdawn
  • Gå till Bild av Anna Waterdawn
  • Gå till Bild av Anna Waterdawn
  • Gå till Bild av Anna Waterdawn
  • Gå till Bild av Anna Waterdawn
  • Gå till Bild av Anna Waterdawn
  • Bild från Iris Seaside
  • Bild från Iris Seaside
  • Bild från Iris Seaside
  • 8 PonnyerGå till Cynthia Winterborn
  • 6 PonnyerGå till Cynthia Winterborn
Det finns fjorton tillgängliga ponnyer i olika färger för spelaren att köpa. Alla ponnyerna kan köpas efter att spelaren nått level 1.  

Ponnyerna kostar mellan 350 och 550 Star Coins och är bland de billigaste hästarna i SSO.

Ursprunglig modell

Uppdaterad modell

  • Leverfuxfärgad ponny med bläs och en vit kota för 350 SC, Ponnypråmen
  • Skimmelfärgad ponny för 350 SC, Ponnypråmen
  • Svartskimmelfärgad ponny för 350 SC, Ponnypråmen
  • Silversvartskäckad ponny för 350 SC, Ponnypråmen
  • Tigererad ponny för 350 SC, Ponnypråmen
  • Guldbrunfärgad skäck med lykta och tre helstrumpor för 350 SC, Ponnypråmen (uppdaterad modell, denna ponny skapades av spelare under StarStable Live)
  • Silversvart ponny för 350 SC, Star Stable Horses

Tillgängliga manstilar

  • Kort man på båda sidorna av halsen
  • Knoppad man
  • Mellanlång man på en sida av halsen
  • Lång man på en sida av halsen
  • Kort rufsig man på båda sidorna av halsen

Trivia

  • Den Jorvikiska ponnyn kom först till SSO i onsdagsuppdateringen 2013-08-21. I uppdateringen 2013-09-18 kom ytterligare två ponnyer.
  • I samband med Skördebygden i onsdagsuppdateringen 2013-10-23 kom ytterligare en ponny till Paddockön och en annan till Goldspurs gård
  • En nioende ponny kom till Paddockön i uppdateringen 2014-01-29.
  • Tre ytterligare ponnyer kom till Ferdinands hästmarknad i onsdagsuppdateringen 2014-05-07. 
  • Den Jorvikiska ponnyn är, tillsammans med den Jorvikiska Urhästen, den enda fiktiva hästrasen som spelaren kan köpa, om man bortser från spelarens starthäst.
  • Den Jorvikiska ponnyn är den ras med störst variation (bortsett från det Jorvikiska varmblodet, som inte går att köpa i flera exemplar), med hela sjutton ponnyer i sin ursprungliga modell. Den näst största rasen är Araberna med sju hästar.
  • Denna ras var den första ponnyrasen som kom till spelet. Detta utmärker också den första ponnyrasen någonsin i något Star Stable-spel.
  • Alla Jorvikiska ponnyer har 1 i uthållighet. Det är den lägsta rasbonusen i spelet.
  • De Jorvikiska ponnyerna har en egen tävling på Ponnyudden (ponnyloppet), samt ett eget championat, ponnychampionatet, som hålls strax norr utanför Fort Pinta.
  • Den Jorvikiska ponnyn är en av de raser som kostar minst SC i spelet.
  • I uppdateringen 2018-06-27 kom en ny uppdaterad version av den Jorvikiska ponnyn, denna är dock kallad Jorvikisk startponny. Under denna uppdatering blev även alla ponnyer lika snabba som de övriga hästarna.

Hästraser
Star Stable Online: Jorvikiskt varmblodJorvikisk ponnyDanskt VarmblodArabiskt FullblodFrisisk sporthästMorabFrieserhästNordsvensk BrukshästP.R.E. (Andalusier)TinkerhästEngelskt FullblodStarhästMorganhästAchaltekeerOldenburgareSelle FrançaisHolländskt VarmblodWestfalisk HästAppaloosaPaintFjordhästChincoteagueponnyQuarterhästShirehästIslandshästWelshponnyJorvikisk UrhästLipizzanerMustangHaflingerHannoveranarePintoarabConnemaraLusitanoTrakehnareZonyClydesdale